Monday 25 July 2011

jom makan...........:)

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Permulaan kata, bicara saya mulakan dengan nama Allah S.W.T, semoga saya sendiri dan para pembaca dalam rahmatnya.

Entri kali nie saya nak kongsikan sempena bulan ramadan yang akan menjelang tak lama lagi. Apabila menjelang Ramadhan nie, cara dan jenis pemakanan haruslah dititikberatkan agar ibadah yang sempurna mampu dilaksankan. Menyentuh bab menjaga pemakan nie, sayalah salah seorang yang tak berapa nak berjaya, so , harap ilmu dalam entri kali nie sedikit sebanyak dapat membantu.

                                                   sodap nyer.......................


Pernah diceritakan bahawa Rasullulah tidak pernah mengalami sakit perut mahupun penyakit yang lain kerana cara pemakanan Rasullulah yang betul dan serba sederhana. Pada zaman Rasullulah juga pernah berlaku satu kisah mengenai seorang doktor beragama kristian yang pelik kenapa tiada seorang pun di Madinah yang datang berjumpanya meminta ubat. Doktor nie bertindak sebagai duta lah time tu, doktor nie pun bertanya kenapa tiada seorang pun datang meminta ubat kepada Rasullulah. Rasullulah menjawab, kami tidak sakit kerana kami makan ketika lapar dan berhenti sebelum kenyang dan makan secara sederhana. Inilah yang susah diubah masyarakat kite sekarang termasuklah saya sendiri, fakta juga menunjukkan kira-kira 30 peratus rakyat Malaysia mengalami masalah obesiti. Pertamanya cara nabi ketika makan, nabi duduk ketika makan ialah seperti duduk tahiyat awal tapi lutut kanan dinaikkan dan kita duduk di kaki kiri, kaedah ini telah dibuktikan positif oleh sains, dimana ketika berposisi begini 1/3 ruang diperuntukkan untuk makanan memasuki perut,1/3 ruang untuk udara, dan 1/3 ruang untuk air. Nabi juga makan menggunakan tangan dan hanya menggunakan tiga jari sahaja, doa makan sebelum dan selepas makan juga jangan dilupakan....:).



Kemudian, saya nak ceritakan mengenai diet Rasullualah, diet nie juga telah dibuktikan positif oleh sains serta dianggap salah satu diet yang terbaik.



Jangan makan SUSU + DAGING
Jangan makan DAGING + IKAN
Jangan makan IKAN + SUSU
Jangan makan AYAM + SUSU
Jangan makan IKAN + TELUR
Jangan makan IKAN + DAUN SALAD
Jangan makan SUSU + CUKA
Jangan makan BUAH + SUSU CONTOH : KOKTEL

Ini kerana, setiap sumber makanan itu mempunyai ion yang berbeza. Contohnya, makanan laut mempunyai ion negatif, so, memakan makanan yang berion positif tidak digalakkan kerana boleh menyebabkan makanan susah dihadam.

Selain itu, makan lah buah sebelum makan makanan lain .Tidur satu jam selepas makan tengahari, tapi janganlah lah tidur time dalam kelas....:) serta jangan lupa makan malam....
Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menjumpai bahawa enzyme banyak terkandung di celah jari-jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzyme sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam)....

Sebagai tatapan....
Nabi pernah bersabda:"Barang siapa mengikuti sunahku, bererti dia cinta kepadaku. Dan barang siapa yang cinta kepadaku, maka akan masuk syurga bersamaku "

 Tu sajalah yang dapat dikongsikan dalam entri kali nie, semoga kawan2 dapat input yang bergune mengenai cara pemakanan. Saya berpesan pada diri saya dan para pembaca yang lain adalah kerana saya sayang saudara2 saya.

Sabda Nabi: "Ilmu itu milik Tuhan, barang siapa menyebarkan ilmu demi kebaikan InsyaAllah Allah akan menggandakan 10 kali kepadanya  "

Selamat berpuasa.....

Tutup cerita. Saya sayang para sahabt saya. :)

Sekian. Assalamualaikum wbt. ^^

1 comment:

  1. entri yang menarik.. teruskan mnulis ya sahabat.. smoga Allah mmbri barakah ke atas saudara atas perkongsiaan yang cukup bermakna ini.. aminn :)

    p/s:entri yg mnjadi penyuluh sblm mnghadapi bulan ramadhan yg bakal mnjelang.. slamt mnymbut bln ramadhan ya sahabat :)

    ReplyDelete